Julita Ćwikła
Urodzona 26.08.1967 r. w Zgorzelcu. W latach 1986-1991 studiowała etnografię na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W roku 2001 ukończyła Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, w 2012 r. ukończyła studia podyplomowe na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach w zakresie Zarządzanie w kulturze, sztuce i turystyce kulturalnej. W 1991 roku podjęła pracę w Muzeum w Muzeum w Raciborzu, gdzie od 26 lat kieruje działem etnografii. Główne zainteresowania zawodowe to: obrzędy, śląskie stroje ludowe, ikonografia hagiograficzna, śląska sztuka ludowa. W tym kierunku prowadzi badania terenowe dotyczące obrzędowości dorocznej i rodzinnej regionu raciborskiego.
Od 2006r organizuje konkursy popularyzujące plastykę obrzędową – Powiatowy Konkurs na Ozdobę Wielkanocną adresowany do dzieci i młodzieży szkół powiatu raciborskiego, który cieszy się coraz większą popularnością. W 2017 odbył się XI. Powiatowy Konkurs na Ozdobę Wielkanocną. Dzięki jej działalności i aktywności Muzeum w Raciborzu pozyskało do swoich zbiorów wiele ciekawych obiektów śląskiej kultury ludowej. Od początku 2017 roku Julita Ćwikła zaangażowała się w projekt realizowany przez Regionalny Instytut Kultury w Katowicach „Mapa obrzędowa Górnego Śląska”.
Danuta Cholewa
Etnolog (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Kolegium Polskie Międzynarodowej Szkoły Nauk o Edukacji i Kulturze), pedagog plastyk (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny), instruktor rękodzieła artystycznego (Centrum Animacji Kultury). Specjalista do spraw etnologii w Regionalnym Instytucie Kultury w Katowicach. Badaczka, dokumentalistka i popularyzatorka. W latach 2006-2008 koordynator Europejskich Dni Dziedzictwa w województwie śląskim.
Autorka publikacji i artykułów naukowych, członek zespołów opracowujących dokumenty strategiczne dot. kultury w województwie śląskim oraz inne dokumentacje, np.:
„Wojewódzki Program Opieki nad Zabytkami w województwie śląskim na lata 2006-2009” oraz lata 2010-2013. „Osiedle robotnicze Nikiszowiec w Katowicach. Dokumentacja zgłoszenia zabytku do uznania za pomnik historii”, Katowice 2008. „Szczekociny. Studium ochrony wartości kulturowych miasta”, Katowice 2017. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury w 2012 r.Koordynator projektu „Purpurka na Polkę” dofinansowanego ze środków MKiDN w 2017 r.
Robert Garstka
Pracownik Instytutu Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego; etnograf, fotograf, regionalista. Zawodowo zajmuje się badaniem i dokumentowaniem tradycji i zwyczajów związanych z obrzędowością doroczną i rodzinną. Członek Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego – Śląski oddział. Społeczny opiekun zabytków.Autor książek: „Będziński pejzaż frasobliwy”, „Przydrożni świadkowie wiary”, „Dom wieczności”, „Tajemnice czeladzkich kapliczek”, „Świat obok nas. Obrzędowość doroczna w województwie śląskim” oraz współautor publikacji : „Tropem badaczy Zagłębia Dąbrowskiego” i „Czas niezwykły. Obrzędowość doroczna na Górnym Śląsku”.
Dwukrotnie uhonorowany nagrodą oraz wyróżnieniem Miasta Będzina za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury oraz nagrodą Starosty Będzińskiego za Osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Wyróżniony przez Związek Kombatantów Odznaką Zasłużony dla Związku Kombatantów RP i BWP za dokumentację zdjęciową do publikacji „Miejsca pamięci w Będzinie”.
Krystyna Pieronkiewicz-Pieczko
Etnolog, starszy kustosz, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego w Łodzi (1984) i Podyplomowych Studiów Muzeologicznych na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (1990). Kierownik Działu Etnologii Muzeum Śląskiego w Katowicach. Autorka i współautorka kilkudziesięciu wystaw czasowych nagradzanych w wojewódzkich i ogólnopolskich edycjach konkursu „Wydarzenie Muzealne Roku”. Autorka i współautorka katalogu zbiorów, katalogów wystaw i kilkudziesięciu artykułów na temat dziedzictwa Górnego Śląska, stroju pszczyńskiego, zwyczajów i obrzędów, ginących zawodów. Jurorka przeglądów folklorystycznych, Nagrody Oskara Kolberga za zasługi dla Kultury Ludowej, konsultant merytoryczny projektów etnograficznych. Systematycznie od lat 80.
XX wieku organizatorka i uczestniczka etnograficznych badań terenowych nad dziedzictwem kulturowym Górnego Śląska, m.in. nad pszczyńskim strojem ludowym, sztuką ludową, obrzędowością rodzinną i doroczną, zwyczajami żniwnymi, tradycjami pielgrzymowania, rzemiosłem i rolnictwem prowadzonych na Ziemi Pszczyńskiej, Raciborskiej, Śląsku Cieszyńskim, Opolskim, w Beskidzie Śląskim, a ponadto w gminie Wilamowice, na Żywiecczyźnie, w Zagłębiu Dąbrowskim i w Małopolsce. Efekty prac badawczych wykorzystuje w pracy muzealnej, na realizowanych ekspozycjach i w przygotowywanych publikacjach.
Bogdan Jasiński
Pracownik Muzeum Wsi Opolskiej, kustosz, etnolog, muzeolog z 19. Letnim doświadczeniem. Od 1997 do 2009 r. pracownik działu Kultury Materialnej i Folkloru. Samodzielny pracownik naukowy, od 2009 r. sprawuje pieczę nad kolekcją Rękodzieła Artystycznego i Sztuki Ludowej. Od 2007 odpowiedzialny za organizację konkursów plastyki obrzędowej i malowania porcelany w MWO, przeprowadził 21 przewodów konkursowych. Autor kilkunastu artykułów, wydawnictw i katalogów o śląskiej sztuce ludowej i nieprofesjonalnej: Zwyczaj „wodzenia niedźwiedzia” na Śląsku Opolskim, [w:] Wspólne jutro. Kontynuacja i zmiana w kulturze współczesnej wsi polskiej, Kielce 1998;Ośrodki wytwarzania gwizdków ceramicznych w Polsce, [w:] Twórczość Ludowa, nr 12, Lublin 2002; Kroszonki Opolskie 2009. Katalog wystawy, Opole 2009;
Gwiezdny pył. Magiczny świat rzeźb Jana Koloczka. Katalog wystawy. Muzeum Wsi Opolskiej, Opole 2009;Cudny śpiewak – z gliny ptak, Gwizdki ceramiczne z kolekcji Andrzeja Nowaka, [w:] Dawne i współczesne zabawki dziecięce, red. D. Żołądź-Strzelczyk i K. Kabacińskiej, Poznań 2010; Kroszonki Opolskie 2011. Katalog wystawy, Opole 2011; W kręgu piękna i tradycji. Międzynarodowy Konkurs Plastyki Obrzędowej w Rudnikach, Opole 2011; Malowana porcelana opolska, Opole 2012; Kroszonki opolskie, Opole 2013; II Wojewódzki Konkurs Sztuki Nieprofesjonalnej, Opole 2013; Śląskie malarstwo na szkle, Opole 2014; Wojewódzki Konkurs Plastyki Obrzędowej i Rękodzieła Artystycznego, Opole 2015; XXV Międzynarodowy Konkurs Plastyki Obrzędowej w Rudnikach, Opole 2016 . Zrealizował 30 wystaw z zakresu sztuki ludowej, plastyki obrzędowej i rękodzieła artystycznego.
Izabela Jasińska
Ukończyła – etnografię na Uniwersytecie Wrocławskim. Zatrudniona w Muzeum Wsi Opolskiej w Opolu, gdzie prowadziła badania nad obrzędowością doroczną, strojem ludowym, dawnym handlem. W Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu pracuje od sierpnia 2007 r. na stanowisku adiunkta, a następnie zastępcy kierownika Działu Edukacji Muzealnej.
Jest autorką scenariuszy lekcji muzealnych, odczytów i zajęć edukacyjnych o tematyce etnograficznej organizowanych w muzeum i w terenie.
Maciej Zygmunt
Kieruje działem Obserwatorium Kultury w katowickim Instytucie Korfantego – wyspecjalizowanej komórce prowadzącej działalność badawczo-rozwojową w obszarze kultury. Realizator i badacz w projektach diagnostycznych: społecznych i etnograficznych. Konsultant samorządowych polityk publicznych, szkoleniowiec. Lider i ewaluator w katowickim akredytowanym biurze programu Erasmus+ 2021-2027. Członek Forum Kraków – samorządowego zrzeszenia osób z całej Polski, działających na rzecz animacji kultury. Inicjator Forum Animatorów Kultury Województwa Śląskiego. Współpracownik cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego oraz Narodowego Centrum Kultury.
Aleksander Lysko
Koordynator wielu projektów kulturalnych (w tym badawczych, etnograficznych np. „Tropem badaczy Zagłębia Dąbrowskiego”). Zawodowo związany z Instytutem Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego.
Z wykształcenia etnolog. Współpracuje z przedstawicielami środowisk kulturalnych i oświatowych jako doradca w pozyskiwaniu wsparcia finansowego. Edukator w wielu przestrzeniach związanych z działalnością kulturalną.
Dobrawa Skonieczna-Gawlik
Etnolog, etnograf, kustosz, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania ochroną dóbr kultury na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza w Poznaniu, doktorantka tejże uczelni. W latach 2002-2014 pracowała jako etnograf w Muzeum Zagłębia w Będzinie a obecnie zajmuje stanowisko kustosza w Dziale Obiektów i Zabytków Ruchomych Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”. W latach 2014-2016, jako koordynator merytoryczny, wraz z Regionalnym Instytutem Kultury w Katowicach realizowała projekty badawcze „Tropem Kolberga– etnograficzne badania terenowe Zagłębia Dąbrowskiego” oraz „Tropem badaczy Zagłębia Dąbrowskiego”, które prowadzone był w ramach programów MKiDN. Efektem projektów jest obszerna publikacja, wzbogacona fotografiami archiwalnymi i współczesnymi, omawiająca dawne i teraźniejsze aspekty tradycyjnej kultury mieszkańców Zagłębia Dąbrowskiego ze szczególnym uwzględnieniem zwyczajów i obrzędów dorocznych oraz rodzinnych.
Laureatka wyróżnienia Miasta Będzina za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury (2007), stypendystka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2009) oraz Miasta Sosnowca w dziedzinie kultury dla osób zajmujących się twórczością artystyczną, upowszechnianiem kultury i opieką nad zabytkami (2013). Od początku swej działalności na gruncie etnografii współpracuje z instytucjami, ośrodkami naukowymi, organizacjami samorządowymi, stowarzyszeniami, zespołami folklorystycznymi i placówkami edukacyjnymi województwa śląskiego, publikuje artykuły w prasie lokalnej, samorządowej, w czasopismach społecznokulturalnych, wydawnictwach specjalistycznych oraz na portalach internetowych. Dokumentuje sztukę ludową, wytwórczość rękodzielniczą i działalność folklorystyczną, organizuje wystawy, prowadzi warsztaty pokazujące ginące zawody współpracując z twórcami w całej Polsce. Prowadzi badania i opracowuje materiały dotyczące obrzędowości dorocznej oraz rodzinnej, budownictwa, stroju, tradycyjnej kuchni regionalnej mieszkańców pogranicza małopolsko-śląskiego.
Małgorzata Pietrzak
mgr kulturoznawstwa (specjalizacja: komunikacja kulturowa na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego), uczestnik projektu „Dom Kultury jako ośrodek integracji i rozwoju społecznego” (Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej). W 2014 r. przeprowadziła badania nt. stanu zachowania umiejętności wiązania śląskiej chusty purpurki w związku z ratyfikacją konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 r.
Prowadzi prelekcje, warsztaty, konsultacje, publikuje artykuły na temat dziedzictwa kulturowego, m.in. śląskiego stroju ludowego i historii włókiennictwa. Były członek studenckiego zespołu folklorystycznego, pasjonatka stroju śląskiego, lokalnych tradycji i rękodzieła.